Na Orave dobre, na Orave… pomaly
Regióny

Na Orave dobre, na Orave… pomaly

Určite mnohí z vás poznajú cestu Oravou z Kraľovian do Trstenej vlakom. Domáci mu familiárne hovoria Oravka a určite ide o jeden z najpomalších vlakov na Slovensku. Hovorí sa, že keď v nižňanskej Tesle Orava pracovali Japonci, veľmi sa im tento vláčik páčil. Považovali ho totiž za vyhliadkový pre turistov a nechápali, prečo nikde nejazdí aj ten „normálny“ vlak.

To bolo pred štyridsiatimi rokmi a veru sa odvtedy veľa nezmenilo. Pravdou je, že vlaky jazdia modernejšie, ale cesta z Kraľovian do Trstenej trvá stále viac ako dve hodiny, pričom je to len 56 kilometrov. Čiže priemerná rýchlosť predstavuje 28 kilometrov za hodinu. Na relax a pozorovanie prírody je to ideálne, ale čo tí, ktorí jazdia Oravkou denne? Rýchlosť je veľkým problémom tejto trate, na viacerých úsekoch je spomalená dokonca ešte hlboko pod 50 km/h, čo je najvyššia povolená rýchlosť na tejto trati. Najhoršie je to v úseku Kraľovany – Kraľovany zastávka, kde popod skalnaté bralá Kraľovianskej doliny sa vlak vlečie doslova krokom. Cestujúci, ktorí tento úsek nepoznajú, majú pri pohľade z okien doslova smrť v očiach a len čakajú, kedy vláčik skončí v rieke.

Zaujímavý je i pohľad do histórie, veď komu by napadlo, že vlak na Orave premáva už 120 rokov?! Prvé úvahy o postavení železničnej trate na Orave sa objavili už v polovici devätnásteho storočia. V tom čase sa drevo z oravských lesov splavovalo na pltiach po rieke Orava a ďalej po Váhu.

Prvá časť tejto železničnej trate, úsek Kraľovany – Oravský Podzámok, bola postavená a odovzdaná do prevádzky 20. decembra 1898. Druhý úsek, Oravský Podzámok – Tvrdošín, bol odovzdaný do prevádzky 18. júna 1899. Posledný, tretí úsek Tvrdošín – Suchá Hora, spustili 21. decembra 1899. Trať teda pôvodne viedla až do Suchej Hory, ale pre nerentabilnosť bola prevádzka na úseku Trstená – Suchá Hora zastavená v roku 1970 a o desať rokov neskôr boli demontované aj koľajnice. Pôvodne po železničnej trati jazdili parné lokomotívy a od mája 1931 začali na nej premávať osobné motorové vlaky. Tie, aj keď v modernejšej verzii, jazdia na Orave dodnes.

Ak teda máte radi romantiku a krásne výhľady, napríklad aj na Oravský hrad, nenechajte si cestu Oravkou ujsť. V žiadnom prípade však na ňu nesadajte, ak sa ponáhľate.

(bre)

Foto zdroj: http://www.orava-liptov.sk/ZELEZNICA/BZINY-MEDZIBRODIE.jpg

11. januára 2018
Kalendár
január 2018
Po Ut St Št Pi So Ne
« dec    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Počasie

img

O nás

Email : info@narodnenoviny.sk
Adresa :
BUM Media spol. s r.o.
Šamorínska 10
821 06 Bratislava

Kontakt

Národné noviny