Potraviny so „značkou sk“ sú stále populárnejšie

Potraviny so „značkou sk“ sú stále populárnejšie

Projekt „Značka kvality SK“ vznikol v roku 2004 na podporu predaja domácich potravinových produktov, po vstupe Slovenska do EÚ. Samotná značka je vlastníctvom Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR). Cieľom programu bolo odlíšiť a propagovať kvalitné domáce výrobky, čím by sa posilnila ich schopnosť konkurovať dovážaným výrobkom na domácom trhu. Mala tiež pomôcť podporiť výrobu u domácich producentov a uľahčiť spotrebiteľom, orientovať sa v ponuke dostupných domácich produktov v obchodných reťazcoch.

Od roku 2012 je táto značka udeľovaná len slovenským výrobcom, ktorých výsledný produkt  obsahuje min. 75% tuzemskej suroviny. Rovnako tak musí výrobca preukázať, že všetky fázy výrobného procesu konkrétneho výrobku boli uskutočnené na území SR. Udeľuje ju komisia MPRV SR a vydaný dekrét oprávňuje výrobcu používať logo značky na svojom výrobku od dňa udelenia rozhodnutia. Výrobky s nadštandardnými kvalitatívnymi parametrami, sú označované Značkou kvality SK GOLD. Výrobcovia môžu svoje výrobky označovať zlatým logom, odlišujúcim „štandardné“ výrobky od ich s vyššou kvalitou. Značku kvality SK má na slovenskom trhu už vyše 1200 výrobkov od 160 domácich výrobcov. Tie patria do užšieho rebríčka populárnych potravín medzi spotrebiteľmi, ktorí si pri nákupoch všímajú prevažne pôvod potravín ako aj kvalitu.

To, že je na obale potraviny uvedené ‘vyrobené na Slovensku‘, ešte nemusí znamenať, že ide naozaj o naozaj slovenský produkt. V skutočnosti to môže byť na Slovensku iba zabalené a jednotlivé zložky môžu pochádzať z rôznych kútov sveta. Ak chcete mať istotu, že výrobok pochádza naozaj zo slovenských surovín, kupujte potraviny, ktoré majú na obale uvedené logo Značky kvality SK.“ …uviedla ministerka Gabriela Matečná.

Celoslovenský prieskum uskutočnený spoločnosťou A.K.O. uvádza, že u spotrebiteľov je toto označenie značne populárne aj vďaka medializácii kampane. Patrí medzi najznámejšie označenia pôvodu produktov, keď podľa výsledkov až 61%  spotrebiteľov toto logo pozná a z celkového počtu oslovených sa až 38% respondentov pri nákupoch spolieha na špeciálne označenie potravín. Podľa predsedu komisie Milana Lapšanského, nedávno udelili značku kvality SK 79 výrobkom od 29 výrobcov a SK Gold 36 výrobkom od 14 výrobcov.

Foto zdroj:zlatyrakytnik.sk/wp-content/uploads/2016/04/

(ill)