Pre zdravie Slovenska (1. časť)
Zdravie

Pre zdravie Slovenska (1. časť)

Čítanie na pokračovanie

Podľa aktuálnych údajov nás, obyvateľov Slovenska, nie je ani 5, 5 milióna, zato v štatistikách zdravotného stavu obyvateľstva sa umiestňujeme v porovnaní s inými štátmi na dosť nelichotivých priečkach. Takzvaná zaručená zdravotná starostlivosť je najmä pre nižšie príjmové kategórie občanov v podstate niečím ako údržbárskou dielňou. Kvalitu určuje aj v tomto segmente obchod. Zdravie sa stalo biznisom. Farmaceutické firmy sa predbiehajú v reklamách a predávajú verejnosti ilúzie o „všeliekoch“. V podstate iba vyťahujú ľuďom z vreciek peniaze. Nečudo, že istá forma samoliečiteľstva, napríklad cez internetové portály, nahrádza skutočnú profesionálnu medicínsku starostlivosť. Dr. House, Dr. Martin, Nemocnica na okraji mesta ani iné televízne seriály či populárne televízne poradne nikomu zdravie nedarujú – vždy ide o ilúziu.

Na Slovensku máme epidémiu nespavosti, obezity, cukrovky, hypertenzie, psychických porúch – miera úmrtnosti na rakovinu a kardiovaskulárne choroby je alarmujúca. Národné noviny nemôžu suplovať zdravotné poradenstvo na profesionálnej lekárskej úrovni, ale záleží nám na tom, aby občania tohto štátu chápali, že mnohých problémov sa môžu vyvarovať – zdravším životným štýlom a účinnou prevenciou. Preto ponúkame na našom portáli primeranú osvetu podloženú aj praktickými radami.

Niekoľko trikov ako obmedziť v strave cukor

Potreba znížiť príjem cukru v strave sa objavuje s čoraz vyšším výskytom cukrovky 2. typu, ale aj u navonok zdravých ľudí, ktorí môžu byť už v štádiu tzv. prediabetes, od čoho už je len krok k cukrovke. Rizikovým faktorom je obezita, nezdravý životný štýl a vek, hoci aj táto choroba sa vyskytuje u čoraz mladších ľudí. Udržať si zdravú hladinu cukru v krvi pomáha primeraná diéta a šport. Mali by sme vedieť, ktorým potravinám sa vyhýbať a ako „oklamať“ svoj maškrtný jazýček.

Jedzte častejšie

Ak sám seba vyhladujete, zvyšujete šance, že siahnete po rýchlej energii – potravinách s vysokým obsahom cukru. Uprednostnite pravidelné jedenie, vyhnete sa návalom „vlčieho“ hladu. Rozvrhnite si stravu na päť menších jedál denne alebo tri hlavné jedlá a medzi nimi si doprajte zdravé občerstvenie vo forme ovocia či orechov.

Pite viac vody

Ďalším spôsobom, ako obmedziť hlad a znížiť chuť na sladkosti, je byť neustále správne hydratovaný. Niekedy si človek mýli smäd s hladom, takže popíjajte celý deň vodu, aby vaše telo lepšie pochopilo a rozlíšilo, kedy skutočne potrebuje „palivo“.

Vyberte si čerstvé potraviny namiesto spracovaných

Spracované potraviny zväčša obsahujú pridaný cukor. Namiesto toho, aby ste zjedli ochutený ovocný jogurt z obchodu, nakrájajte si čerstvé ovocie priamo do bieleho jogurtu. Ak si viete napiecť doma aj domáce pečivo, vyhnete sa priemyselne spracovaným potravinám s pridaným cukrom a stále môžete jesť dosť, aby ste sa necítili vyčerpaní.

Čítajte štítky

Keď si kupujete balené potraviny, prečítajte si štítky. Skontrolujte zoznam použitých surovín a zistite, koľko cukru potravina obsahuje. Dôvod, prečo jeme oveľa viac než by sme mali je to, že cukor sa pridáva do mnohých potravín zbytočne – napríklad do arašidového masla či celozrnného chleba.

Ochuťte si jedlo a nápoje koreninami

Korenie ako škorica, muškátový oriešok či kurkuma dáva jedlu novú chuť a inú dimenziu, ktorá môže nahradiť sladkosť, na ktorú ste zvyknutí. Skúste si dať do kávy namiesto cukru škoricu.

Doprajte si dostatok spánku

Ak ste unavení a chcete to prekonať jedením jednoduchých sacharidov, pretože dodajú okamžitú energiu, ide len o krátkodobý efekt, a potom sa cítite ešte viac unavení. Je to začarovaný kruh, ktorý vás núti jesť ešte viac cukru. Opakujúce sa výkyvy – zvýšenie hladiny cukru v krvi a zníženie inzulínu je tiež to, čo v priebehu rokov môže poškodiť vašu prirodzenú produkciu inzulínu a viesť k chorobám srdca a cukrovke 2. typu.

Pomaly ďalej zájdeš

Drastické zníženie príjmu cukru môže spôsobiť vašim chuťovým pohárikom šok.  Jednoduchšie a realistickejšie je ísť postupnými krokmi – napríklad si každý týždeň dajte do kávy polovicu cukru, ako ste si zvykli, kým ho úplne nevylúčite bez toho, aby ste si to všimli.

Vyhýbajte sa odtučneným jedlám

Je známe, že pri odstraňovaní tuku mnoho výrobcov do potravín pridáva cukor, resp. škrob, aby výrobok ochutili.  Myslíte si, že ste obmedzili tuk, ale keď zjete pridané jednoduché cukry, vaše telo ich premení na tuk. Namiesto toho jedzte zdravé tuky v malom množstve, nebudete sa cítiť ochudobnení o ich chute.

Jedzte zdravé občerstvenie

Viete, čo by ste nemali jesť … takže čo môžete? Samozrejme čerstvé ovocie a zelenina sú dobré zdravé občerstvenie. Ale keď cítite únavu, dajte si vajíčko na tvrdo, avokádo či orechy. Kľúčom k zníženiu príjmu jednoduchých cukrov je získať veľa bielkovín a niektorých zdravých tukov. V priebehu času sa váš maškrtný jazýček upokojí a nebudete v každom jedle očakávať cukor.

 

Foto zdroj:https://daywallpaper.wordpress.com/2013/08/16/sport-young-woman/

(iri)

14. júla 2017
Kalendár
január 2018
Po Ut St Št Pi So Ne
« dec    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Počasie

img

O nás

Email : info@narodnenoviny.sk
Adresa :
BUM Media spol. s r.o.
Šamorínska 10
821 06 Bratislava

Kontakt

Národné noviny