Pre zdravie Slovenska – Potraviny, ktoré pomáhajú pri diabete typu II
Zdravie

Pre zdravie Slovenska – Potraviny, ktoré pomáhajú pri diabete typu II

Je možné udržiavať si zdravú hladinu cukru v krvi, prípadne predchádzať cukrovke správnou výživou? Áno. Niektoré potraviny sú nabité živinami, ktoré stabilizujú hladinu cukru v krvi, chránia srdce a dokonca ochraňujú pred komplikáciami cukrovky, ak už ste pacientom s diagnostikovaným ochorením

Ľudia, ktorí jedia veľa jabĺk a ďalšie potraviny s vysokým obsahom quercetínu (prirodzene sa vyskytujúci bioflavonoid so silnými antioxidačnými účinkami), znižujú riziko cukrovky a úmrtia na srdcové choroby. Ďalšími dobrými zdrojmi quercetínu sú cibuľa, paradajky, listová zelená zelenina a bobuľové ovocie.

Vedci Výskumného centra pre výživu ľudí v Beltsville – Maryland zistili, že ak používate ½ lyžičky škorice denne, môžu sa bunky stať citlivejšími na inzulín. Po 40 dňoch užívania rôznych množstiev škoricového extraktu mali diabetici nielen znížené hladiny cukru v krvi po jedle, ale aj významné zlepšenia príznakov srdcových chorôb.

Štúdie ukazujú, že ľudia s cukrovkou majú nižšiu hladinu vitamínu C v krvi, takže citrusové ovocie plné antioxidantov je skvelou desiatou či olovrantom. Môže sa zdať rýchlejšie dostať do seba „céčko“ pilulkou, avšak ovocie má nízky obsah tuku, vysoký obsah vlákniny a dodáva veľa iných zdravých živín – je to lepšia voľba.

Choroby srdca postihujú ľudí s diabetom dvakrát častejšie ako ľudí bez ochorenia. Diéty s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín  pomáhajú znížiť LDL cholesterol, triglyceridy uvoľniť tepny a zvýšiť hladinu HDL (dobrého) cholesterolu. Nachádzajú sa najmä v morských rybách ako napríklad losos, sardinka či makrela.

Vedci v štúdii na Southwestern Medical Center v Texaskej univerzite zistili, že ľuďom, ktorí zvýšili príjem vlákniny z 24 na 50 g denne, sa výrazne zlepšila hladina cukru v krvi. Diéta s vysokým obsahom vlákniny bola rovnako účinná ako niektoré lieky na liečbu cukrovky. Vláknina sa nachádza najmä v ovocí, zelenine, strukovinách, hnedej ryži, celozrnných cestovinách či celozrnnom pečive a chlebe.

Všetky strukoviny – cícer, bôb, fazuľa, šošovica – sú skvelým doplnkom polievok, šalátov a rôznych etnických jedál. Pomáhajú znižovať riziko cukrovky a srdcových chorôb. Vláknina spomaľuje uvoľňovanie glukózy do krvi, čo zabraňuje rýchlej tvorbe krvného cukru.

Štúdie dokazujú, že chronický zápal spôsobený jedlami s vysokým obsahom tukov, nedostatok cvičenia, málo ovocia, zeleniny a „dobrých“ tukov môže zvýšiť riziko srdcových chorôb a potlačiť schopnosť tela absorbovať cukor z krvi. Jednoduché riešenie: Pite zelený čaj alebo brusnicový džús. Sú plné flavonoidov – silných protizápalových bojovníkov.

Ľudia s cukrovkou sú vystavení zvýšenému riziku srdcových ochorení. Štúdie potvrdzujú, že ľudia, ktorí pravidelne jedia orechy, majú nižší výskyt srdcových ochorení ako u tí, ktorí ich nejedia. Prečo presne ešte nie je známe, ale jedným z dôvodov by mohli byť zlúčeniny nazývané tokotrienoly (vitamín E). Netreba ich jesť príliš veľa, majú vysoký energetický obsah kalórií. Stačia dve polievkové lyžice denne – na obilniny, jogurt, šalát či ako desiata.

Všetka listová zelenina je dobrým zdrojom luteínu, čo je karotenoid pôsobiaci na zrak. To je obzvlášť dôležité, pretože ľudia s cukrovkou môžu mať komplikácie, ktoré postihujú práve oči. Tieto potraviny sú tiež výborným zdrojom vlákniny, vitamínov B, železa, vápnika a vitamínu C.

Výskumníci na Tuftsovej univerzite zistili, že čokoláda zlepšuje citlivosť na inzulín, čo je zásadné pre zlepšenie prevencie alebo liečby cukrovky 2. typu. A čo viac, čokoláda spôsobuje pokles krvného tlaku, zníženie LDL (zlého) cholesterolu a zlepšenie funkcie ciev. Netreba to však preháňať pre vysoký obsah tuku a kalórií.

V steaku je okrem bielkovín, železa a vitamínov B ešte niečo, čo je pre nás dobré. Je to súčasť tuku hovädzieho dobytka nazývaná konjugovaná kyselina linolová (CLA). Lekári Michael Murray a Michael Lyon zdôrazňujú vo svojej knihe Poraz diabetes prirodzene, že experimenty potvrdzujú, že CLA napráva poškodený metabolizmus cukru v krvi a zdá sa, že má aj významné protinádorové vlastnosti. Vyberte si mäso z dobytka, ktorý sa pasie, má kvalitnejšiu CLA než dobytok chovaný obilnou stravou.

Dve polievkové lyžice octu pred jedlom pomáhajú znížiť hladinu cukru v krvi. Štúdia na Arizonskej štátnej univerzite testovala pacientov s prediabetes (stav, keď sa začínajú prejavovať príznaky cukrovky) a diabetikov. Pred každým jedlom dostávali 2 lyžice obyčajného octu. Hodinu po jedle mali diabetici o 25 percent nižšie hladiny cukru v krvi ako bez octu. Prediabetici mali ešte lepší výsledok – ich hladiny boli o polovicu nižšie.

Cukrovku sa síce ešte nikomu nepodarilo vyliečiť, rozumným výberom potravín a pohybom sa však dá predísť komplikáciám, ktorých následky ohrozujú plnohodnotný život ľudí s týmto ochorením.

 

Foto zdroj:http://semonslabienveillance.com/comment-faire-manger-des-legumes-aux-enfants/

(iri)

31. augusta 2017
Kalendár
január 2018
Po Ut St Št Pi So Ne
« dec    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Počasie

img

O nás

Email : info@narodnenoviny.sk
Adresa :
BUM Media spol. s r.o.
Šamorínska 10
821 06 Bratislava

Kontakt

Národné noviny