Technológie víťazia, legislatíva pokrivkáva
Pohľady

Technológie víťazia, legislatíva pokrivkáva

Realita je jasná – v USA autonómny kamión úspešne vykonal svoju prvú cestu s nákladom, túto technológiu otestovali aj v Európe. Kuriérske firmy úspešne testujú drony na doručovanie zásielok. Umelé inteligencia zasahuje aj do nášho bežného života. Zakrátko možno budeme musieť riešiť zločiny, ktoré spáchajú roboty. Kde sú ale legislatívne riešenia?

Prvý plne autonómny kamión vyrazil 20. októbra minulého roku z pivovaru v Colorade a viezol 50 000 plechoviek piva. Vozidlo vypravila startupová spoločnosť Otto, sídliaca v San Franciscu, ktorú v minulom lete kúpil Uber, poskytujúci P2P taxislužbu.

Zatiaľ bol v kamióne aj vodič

Dvesto kilometrov dlhú cestu zvládol kamión bez problémov. Vozidlo automobilky Volvo bolo vybavené riadiacou jednotkou so senzorickými technológiami za tridsať tisíc dolárov, naložené pivom a vyslané na cestu pod dohľadom polície a tímu technikov. Priamo vo vozidle bol samozrejme prítomný aj vodič, ktorého náplňou práce je starosť o cestu mimo diaľnicu a celkový monitoring.

Momentálna technológia nedokáže vodiča kompletne nahradiť, ale predpokladá sa výrazné zníženie nehôd spôsobených ľudským faktorom. Jedným z prvých štádií kompletnej automatizácie bude tzv. „Platooning“, čo je spojenie dvoch až troch kamiónov za sebou, ktoré budú pomocou bezdrôtovej siete reagovať ako jeden automobil. Väčšia bezpečnosť je však skôr druhotným prejavom. Hlavnou motiváciou zostáva výrazné zníženie prevádzkových nákladov spoločností aj v prípade, že budú zamestnávať rovnaký počet vodičov.

Bezpečnejšia prevádzka vozidla vedie i k nižším nákladom na poistenie. „Technológia zaisťuje stabilnú rýchlosť bez zbytočného predbiehania, zrýchľovanie a brzdenia, a znižuje tak spotrebu paliva. Kamión bude tiež produktívnejší vďaka tomu, že môže byť v prevádzke 24 hodín denne, pretože vodič môže odpočívať priamo za jazdy a zvládne tak rýchlejšie dopraviť všetky zákazky,“ vypočítava výhody Lior Ron, prezident a spoluzakladateľ spoločnosti Otto.

Slovensko chce mať testovaciu dráhu

Je to zvláštne, ale technológiu autonómnych vozidiel si všimla aj slovenská vláda a dokonca uvažuje o projekte diaľničného úseku, na ktorom sa majú testovať autonómne vozidlá a ďalšie moderné technológie v autách. Prípravná fáza podľa vicepremiéra Petra Pellegriniho má prebehnúť ešte tento rok a už v rokoch 2018 až 2019 by malo dôjsť k reálnej prevádzke. V úvodnej fáze pôjde o prepojené vozidlá, ktorá si navzájom vymieňajú informácie alebo tesne za sebou idúce kamióny.

„Podľa hodnotenia Európskej komisie bude softvér auta predstavovať o pár rokov 50 percent jeho hodnoty. Dnes 90 percent predstavuje hardvér, ktorý vyrábame na Slovensku. Preto sa musíme na autá pozerať ako na produkty novej kategórie, kde softvér a zber dát bude mať absolútnu dôležitosť na to, ako sa k nim postavia zákazníci,“ povedal slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič. Dokonca tvrdí, že eurokomisia príde s novou legislatívou na vytvorenie predpokladov pre autonómne systémy a naplnenie technických požiadaviek, ktoré sú potrebné pre budovanie infraštruktúry novej generácie.

Pre potreby testovania nebude postavená úplne nová diaľnica. Rôznorodé meracie zariadenia majú byť nasadené na úseku diaľnice D2 medzi Bratislavou a Brnom. Vyžiada si pokrytie najmodernejšími technológiami operátorov, inteligentného riadenia prevádzky značiek či senzormi. „V krátkej dobe budeme pripravovať projekt, kde jednotliví hráči zadefinujú, čo všetko musí obsahovať a z toho nám potom vzídu technické špecifikácie a prípadné finančné náklady. Ukáže sa aj, kde všade legislatíva bráni tomu, aby ste najmodernejšie technológie mohli použiť,“ vyhlásil Peter Pellegrini.

Aktuálne už je v Európe niekoľko podobných dráh, ale stále ide len o rané štádium. Momentálne sa systémy len hľadajú. Technológia sa formuje a je viacero prístupov, ako by to v budúcnosti mohlo fungovať. Vytvorením vhodného prostredia na testovanie chce štát motivovať pobočky zahraničných výrobcov áut, aby výskum a vývoj sústredili práve na Slovensku.

Hľadanie legislatívneho riešenia

Čo však bráni nasadeniu plne autonómnych systémov do každodenného života? Technológia to nie je – testovacie fázy projektov prebehli bez problémov. Sú to európske zákony, ktoré nestíhajú držať krok s rýchlo sa rozvíjajúcou oblasťou nákladnej dopravy. Európska komisia vlani v novembri zverejnila plán Communication on connected cars for Europe, v ktorom sa venuje platooningu. V pláne do budúcnosti počíta so zriadením špeciálneho výboru pre zavádzanie inteligentných dopravných systémov, ktorý by mal súvisiace legislatívne úpravy zavádzať rýchlejšie. V ideálnom prípade bude európska legislatíva pripravená na automatizované riadiace systémy už v roku 2018.

Najzložitejšie je nájdenie legislatívneho riešenia a rovnováhy medzi zodpovednosťou výrobcov technológií a prevádzkovateľov áut. Technológia autonómnych kamiónov k nám určite príde do desiatich rokov. Prvým krokom ale bude už spomínaný platooning. Nad plne automatizovanú kamiónovou dopravou sa stále vznáša mnoho otáznikov. Kto bude mať zodpovednosť? Výrobca či vodič? Na tieto i ďalšie otázky musia odpovedať nielen zákonodarcovia, ale aj výrobcovia áut a samozrejme aj poisťovne. Udrží však legislatíva s posilňujúcim trendom autonómnej prepravy krok?

Foto zdroj:https://pantip.com/topic/36185547

(bre)

13. júna 2017

O autorovi

Národné noviny


Kalendár
september 2017
Po Ut St Št Pi So Ne
« aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Počasie
img
O nás

Email : info@narodnenoviny.sk
Adresa :
BUM Media spol. s r.o.
Šamorínska 10
821 06 Bratislava

Kontakt