Zdravotníci tvrdia: Spotreba cukru je príliš vysoká

Zdravotníci tvrdia: Spotreba cukru je príliš vysoká

Spotreba cukru v porovnaní s minulými rokmi celosvetovo stúpa. Slovensko však nepatrí v tomto smere k najhorším krajinám. Okrem iného sme si nechali zlikvidovať aj väčšinu cukrovarov, kde sa vyrába rafinovaný biely cukor z repy. V rámci Európy tvorí cukor v celkovom energetickom príjme obyvateľstva 7 % až 17 %. Najhoršie sú na tom Španielsko a Veľká Británia, kde cukor má podieľ na energetickom príjme až 17 %. Optimálne by cukor z celkového energetického príjmu mal predstavovať 10 % a u detí je snahou znížiť tento podiel na 5 %.

„Jediným kľúčom, ako si zachovať sladký život a dobré zdravie je udržiavanie vyváženého príjmu a výdaja energie. Spotrebovanú energiu musíme vedieť spáliť pohybovou aktivitou. Žiaľ, pohybová aktivita sa dnes, najmä u detí, zanedbáva. Ak budete konzumovať cukry a celý deň nebudete robiť nič, nemôžete sa čudovať, že vám kilá budú pribúdať a že si svojmu zdraviu budete škodiť,“ vysvetľuje Jarmila Halgašová, riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska. Príjem cukrov v kombinácii s pohybom sa pritom dá veľmi jednoducho odsledovať.

„Od polovice decembra minulého roka majú výrobcovia potravín povinnosť uvádzať na etiketách výživové údaje. Napríklad, dospelá žena by pri sedavom zamestnaní mala denne prijať približne 2000 kilokalórií. Ak však zje čokoládu, ktorá má 600 kilokalórií, musí si byť vedomá, že si jednak ukrojila podstatnú časť z celkového denného energetického príjmu, a ďalej že telu nedodala ideálne spektrum živín,“ dodáva riaditeľka PKS.

Podľa výskumov a odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie je optimálne množstvo cukru u ZDRAVEJ dospelej osoby denne 10 čajových lyžičiek, teda asi 35 gramov cukru. V 100 gramoch banánu sa však nachádza približne 20 gramov cukru, čo je takmer 60 % optimálneho príjmu.

Foto zdroj: http://rno.sk/wp-content/uploads/sites/11/2017/10/cukrova-repa-skladka.jpg

(bre)